beroende

Vissa saker tar vi så förgivet. Vi är väldigt beroende av saker men vi fattar det inte förrän vi blir utan det. Som ström och vatten. Igår grävde vägarbetarna av en vattenledning här och vi blev utan vatten i flera timmar. Helt plötsligt inser man vad mycket man använder vatten till. Dricka, matlagning, diska, spola toaletten etc etc. Kom på mig själv flera gånger med att vrida på kranen och bli påmind om att inget vatten finns. För oss är det så självklart med rinnande vatten. Det finns ju de som inte har rinnande vatten, eller rent vatten överhuvudtaget för den delen.
Ström är även en sådan sak som vi tar för givet. Vi blir så gott som handlingförlamade när strömmen går i mer än en timme. Ingen spis, micro, kyl, frys, tv, dator eller internet.

När jag var i Sydafrika såg jag många som levde utan rinnande vatten och el. De försöker ju få nån slags rätsida på det hela, och i den kåkstaden som vi bodde i hade alla fått så kallade "Mandelalådor". I dessa har de sett till att det finns rinnande vatten, toalett och el. Jättebra! Det som glöms bort är det faktum att många av dem som bor i dessa inte har råd att betala för el etc...

Nog babblat om detta!

Jag ringde BVC i måndags för jag var lite orolig för Emelie som verkade förkyld. De ska ju vara "skyddade" genom amningen så det kändes oroväckande att hon var så snorig, hostig och verkade röd i halsen och bara är 7 veckor. Vi kom iallafall fram till att ta dagen i 15 minuter åt gången. Och hon har blivit bättre sen dess.
Det jag igentligen ville berätta med detta var att igår ringde vår BVC sköterska och frågade hur det var med henne! Blev så himla glad att hon tog sig tid och gjorde detta! Det kändes skönt att inte bara vara en i mängden utan att hon faktiskt verkar engagerad :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0